Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jak urządzić biuro - poradnik, część 1

17 maja 2016

Efektywność pracy zależy od wielu czynników. Odpowiednio urządzone biuro jest z pewnością jednym z nich. To od sposobu aranżacji wnętrza zależy przecież, jak się w nim czujemy. W naszym poradniku przygotowaliśmy wskazówki dotyczące właściwego wyposażenia i organizacji miejsca pracy. W pierwszej części omówimy więc najważniejsze aspekty urządzania pomieszczeń biurowych, czyli dobór wyposażenia i mebli.

Wybór mebli biurowych

Z punktu widzenia działalności firmy niezwykle istotny jest wybór odpowiedniego wyposażenia przestrzeni biurowej. Kwestie te powinny zostać bardzo dobrze przemyślane. Każdy element jest tutaj bowiem bardzo ważny i wpływa na ergonomię pracy. Najważniejszym meblem w każdym biurze jest biurko, przy którym pracownik spędza większość swojego czasu. Wybierając je należy oczywiście zwrócić uwagę na jego odpowiednią wysokość. Biurko nie powinno być ani zbyt niskie, ani za wysokie. Niskie biurko będzie wymuszało zgarbioną postawę. Pracownik będzie musiał się nad nim pochylać. Efektem będą problemy z kręgosłupem. Problemy może generować również zbyt wysokie biurko. Niewłaściwe ułożenie ramion w trakcie pracy również spowoduje obciążenia kręgosłupa.

Kolejny ważny element miejsca pracy to właściwie dobrane krzesło lub fotel biurowy. Pamiętajmy o tym, że dopasowujemy zawsze krzesło do biurka, a nie na odwrót. Najczęściej wybieranymi krzesłami do biura są fotele obrotowe. Posiadają one bowiem wiele cech, które korzystnie wpływają na  komfort pracy. Najważniejszą jest możliwość dopasowania do konkretnego użytkownika. Wszystko za sprawą regulacji. Dobrej jakości krzesło pozwoli nam ustawić wysokość i głębokość siedziska, kat nachylenia oparcia, a nawet wysokość podłokietników czy zagłówków. Dzięki temu nasz kręgosłup będzie mógł przyjąć najbardziej optymalną pozycję, a mięśnie nie będą obciążone. Przy wielogodzinnej pracy za biurkiem jest to ogromnie ważne.

Biuro nie może istnieć również bez regałów, które pozwalają na właściwe uporządkowanie oraz organizacje dokumentów. Mogą to być zarówno regały otwarte, jak i zamknięte. Te drugie wybierane są zazwyczaj z myślą o przechowywaniu najważniejszych dokumentów.

Sprzęt elektroniczny

Praca współczesnych biur nie byłaby możliwa bez dobrej jakości sprzętu elektronicznego. Na pierwszym miejscu znajdują się oczywiście komputery. Szczególnie istotny jest wybór monitorów. Musimy bowiem mieć na uwadze fakt, że pracownicy będą spędzać przed nimi wiele czasu, co może powodować pogarszanie wzroku. Dlatego należy zdecydować się na monitory jak najbardziej bezpieczne. Ważna jest nie tylko jakość sprzętu elektronicznego, ale również jego rozmieszczenie. Ustawiając monitor, należy umieścić go w taki sposób, aby pracownik patrząc na środek ekranu kierował wzrok lekko w dół. Takie ustawienie zapobiega obciążaniu górnej części kręgosłupa. Z kolei klawiatura i myszka powinny znajdować się nie niżej niż 10 centymetrów od  krawędzi blatu.

W drugiej części poradnika przedstawimy kolejne aspekty aranżacji miejsca pracy, które bezsprzecznie wpływają na jego funkcjonalność i ergonomię.